[Interview] Somention gaat Europees met 'hands and brains' propositie
- Online
- 21 dec 2017 @ 13:53
- Link
-
Wout Maas
redacteur MarketingTribune
BBP Media - MarketingTribune - Interview
- 21 dec 2017 @ 13:53
- Wout Maas
Het social media bureau Somention breidt uit naar Frankrijk, Duitsland, Italië, Engeland en Spanje. Daarvoor heeft het zeven native community managers aangenomen. MarketingTribune spreekt met oprichter Diederik Chevalier onder meer over deze expansie naar het buitenland, de verschuiving van MKB-klanten naar grote spelers, en de onstuitbare opkomst van Instagram.
Wanneer en waarom heeft u Somention opgericht?
Mijn achtergrond is qua studie Bedrijfseconomie en Bedrijfskunde (Amsterdam en Nijenrode) met als afstudeerrichting marketing/communicatie. Na KPN en Motorola (Telecom) heb ik een aantal jaar gewerkt als directeur van een offline bedrijf (grafisch) met klanten als Mexx, Jeep, Mazda en Rolex.
In 2011 ben ik begonnen met Somention omdat er een stijgende behoefte bleek te zijn naar een partij die social media als specialisme ziet. Rotterdam is de standplaats en daar ben ik vanuit huis begonnen. In Rotterdam bevindt zich nog steeds de HQ, maar inmiddels zijn we uitgebreid met een vestiging in Amsterdam en Breda. Die kantoren zijn we gestart omdat we dicht bij de jonge pas-afgestudeerde medewerkers willen zitten. Extra pluspunt is dat de teams daarmee ook dynamisch blijven. We hebben geen compagnons, maar wel een fantastisch directieteam in operations director Martijn Roskes en client director Charlotte Koeleman.
Wat waren de eerste merken waar u voor werkte? En kunt u wellicht aan de hand van een concrete case kort beschrijven hoe u te werk ging en wat de resultaten waren?
In eerste instantie richtte Somention zich op startups en MKB omdat deze eerder de mogelijkheden van social media zagen. De laatste 2-3 jaar is dat behoorlijk veranderd en werken we voor klanten als Bayer, Mars, Pickwick (JDE), Tefal, etcetera. Hoewel we voor ook nog steeds interessante MKB-bedrijven werken, zolang er maar een grote ambitie bij de klant aanwezig is. Het moeilijke van onze case beschrijvingen is dat we bijna altijd voor langere tijd voor klanten werken en samen met deze klant invulling geven aan hun social media strategie. Het zijn dus niet alleen maar campagnes, maar ook aan het invullen van community management. We zijn het verlengde van veel marketing en communicatieafdelingen en zijn daarom wat terughoudend in onze eigen case beschrijvingen.
Wat is de handtekening die klanten kunnen herkennen in de ‘geïntegreerde digitale marketingstrategie’ die Somention aanbiedt?
Onze hoog opgeleide medewerkers zijn gespecialiseerd in het toevoegen van waarde op het gebied van hands and brains. Dat geldt zowel voor community management/webcare als contentcreatie en contentstrategie. Doordat we de uitvoering doen, kunnen we goed en realistisch adviseren over mogelijkheden en strategie.
Welke social mediakanalen zet u daar het meest bij in? In dit kader, wint Instagram terrein op Facebook?
Reguliere kanalen worden gebruikt zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. Instagram is zeker upcoming en krijgt een steeds bredere gebruikersgroep. Daarmee is het ook een steeds interessanter kanaal voor zowel B2C als B2B-merken en bedrijven.
U breidt uw dienstverlening uit naar Duitsland, Engeland, Frankrijk, Spanje en Italië. Waarom specifiek in deze landen?
We hebben deze landen geselecteerd op basis van de klantvraag. Het gaat om native community managers, die de tone of voice van de doelgroep uit het desbetreffende land kunnen uitdragen. We hebben de eerste stappen gezet om mensen aan te nemen uit deze landen en we denken dat we het voorlopig vanuit Nederland goed kunnen managen. Met de cloud en alle mogelijkheden van nu is een kantoor niet altijd meer een vereiste. Wanneer we merken dat de vraag toeneemt zullen we nieuwe vestigingen zeker overwegen.
Diederik Chevalier
-
Wout Maas
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur MarketingTribune
- Website:http://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
- community management
- content strategie
- hands and brains
- Pickwick
- Diederik Chevalier
- Bayer
- Mars
- webcare
- content creatie
- Somention
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [interview] Picnic zet klantdata om in hyperpersoonlijk aanbod
- LinkedIn krijgt boete vanwege verwerking persoonsdata
- Google lanceert nieuwe functies in Maps, Waze en Earth
- ACM waarschuwt jongeren voor onbetrouwbare webshops
- Eerste Nederlandse TikTok Ad Awards uitgereikt
- Senior Intelligence benadrukt waarde pensioengerechtigden...
Laatste Nieuws
- Eerste Nederlandse TikTok Ad Awards... 06-11-2024
- Senior Intelligence benadrukt waarde... 06-11-2024
- Google lanceert nieuwe functies in... 01-11-2024
- [interview] Picnic zet klantdata om... 01-11-2024
- ACM waarschuwt jongeren voor... 31-10-2024
- LinkedIn krijgt boete vanwege... 25-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing